Вплив нагріву постійних магнітів на енергетичні характеристики тягових синхронних магнітоелектричних двигунів

Автор(и)

  • Юрій Васьковський Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", Україна https://orcid.org/0000-0003-1262-0939
  • Денис Нестеренко Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-3944.2025.1.07

Ключові слова:

синхронний двигун з постійними магнітами, нагрів постійних магнітів, температурна стабілізація

Анотація

Досліджується вплив нагріву постійних магнітів (ПМ) на енергетичні характеристики тягового синхронного двигуна з постійними магнітами (СДПМ) потужністю 140 кВт, призначеного для використання в локомотиві потягу. Нагрів ПМ під час роботи СДПМ призводить до зниження їх магнітних характеристик, що в свою чергу веде до зниження потужності двигуна і може негативно вплинути на стабільність та надійність його роботи. За результатами математичного моделювання отримана інформація щодо зменшення енергетичних показників тягового СДПМ внаслідок нагріву його активної зони, зокрема ПМ. Встановлено, що двигун потужністю 140 кВт втрачає близько 8-10% потужності внаслідок нагріву ПМ у порівнянні з холодним його станом. Обґрунтовано технічні пропозиції щодо збільшення температурної стабілізації ПМ. Запропоновано два удосконаленні варіанти СДПМ, в яких забезпечена температурна стабілізація ПМ. Зокрема показано, що певне зменшення діаметру вентиляційних каналів підвищує тепловідведення від основних конструктивних елементів СДПМ.

Посилання

T. Sebastian, “Temperature effects on torque production and efficiency of PM motors using NdFeB magnets,” IEEE Transactions on Industry Applications, vol. 31, no. 2, pp. 353–357, 1995. doi: 10.1109/28.370284

Q. Shi, Y. Dong, B. Li, and C. Zhou, “Analysis of electromagnetic vibration and noise of permanent magnet synchronous motor based on field-circuit coupling,” Journal of Vibroengineering, vol. 24, no. 6, pp. 1188–1199, Jun. 2022, doi: 10.21595/jve.2022.22266

O. Bilgin and F. A. Kazan, “The effect of magnet temperature on speed, current and torque in PMSMs,” 2016 XXII International Conference on Electrical Machines (ICEM), pp. 2080–2085, Sep. 2016, doi: 10.1109/icelmach.2016.7732809

Vaskovskyi, Yu.M., Haidenko Yu.A., Kovalenko M.A. Mathematical Modeling of Electric Machines with Permanent Magnets. National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" (Ukr.).

Vaskovskyi Y.M. Field analysis of electric machines. Kyiv, NTUU "KPI", 2007. 191 p. (Ukr.).

I. Petrov, D. Egorov, J. Link, R. Stern, S. Ruoho, and J. Pyrhonen, “Hysteresis Losses in Different Types of Permanent Magnets Used in PMSMs,” IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 64, no. 3, pp. 2502–2510, Mar. 2017, doi: http://doi.org/10.1109/tie.2016.2548440.

M. Baranski, A. Demenko, W. Szelag, and W. Lyskawinski, “Experimental verification of temperature effects on functional parameters in a line start permanent magnet synchronous motor,” IET Science, Measurement & Technology, vol. 18, no. 9, pp. 491–498, May 2024, doi: http://doi.org/10.1049/smt2.12206.

Goldberg O.D., Gurin Ya.S., Sviridenko I.S. Design of electric machines. 2nd ed., revised and supplemented. Moscow: Vysshaya shkola, 2001. 430 p. (Rus).

Filippov I.F. Heat transfer in electric machines. Leningrad, 1986, 255 p. (Rus).

Vaskovskyi Yu.M., Nesterenko D.S. “Complex multiphysical mathematical model of physical processes in powerfull traction electric machines.” Tekhnichna Elektrodynamika, no. 2, 2025, pp. 49-56. (Ukr.). doi: https://doi.org/10.15407/techned2025.02.049.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Васьковський , Ю. ., & Нестеренко , Д. . (2025). Вплив нагріву постійних магнітів на енергетичні характеристики тягових синхронних магнітоелектричних двигунів. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Проблеми удосконалювання електричних машин I апаратiв. Теорiя I практика, (1 (13), 33–36. https://doi.org/10.20998/2079-3944.2025.1.07